Terugblik op BIM4INFRA

Gepubliceerd op 16-03-2023 15:45

De digitale transformatie is ook in de wegenbouwsector in volle ontplooiing. De tweede editie van BIM4infra, op 22 november laatstleden in het VAC in Gent, bevestigde het belang van BIM-gericht werken binnen dat kader. De maximumcapaciteit van 250 deelnemers was snel bereikt en de inschrijvingen werden vroegtijdig stopgezet. Heel wat interesse en positieve feedback dus, zowel vanuit het standpunt van de overheid als van studiebureaus en aannemers.

bron foto: Infra Magazinebron foto: Infra Magazine

Na een eerste succesvolle editie eind 2019 kreeg BIM4Infra afgelopen november een vervolg. Opnieuw was de dag snel volzet. Het gevarieerde programma bood dan ook voor elke aannemer, elk studiebureau of elke andere professional in de infrasector wat wils. De vijftien parallelle infosessies werden gegroepeerd onder de thema’s Design BIM, Build BIM en Shape BIM. Ze combineerden technische uiteenzettingen met praktijkvoorbeelden en infosessies van de overheid met cases van infrabedrijven, die zelf al actief met BIM aan de slag gingen. Dat maakte het een boeiende dag voor wie al instapte – om hun ervaringen af te toetsen aan die van collega’s en hun verhaal te delen – en voor bedrijven die nog even afwachten, maar zich alvast lieten warm maken en inspireren.

AL GROTE STAPPEN GEZET

De afgelopen jaren is er heel wat in beweging rond de digitalisering van de wegenbouwsector. Daar waren de getuigenissen van grotere spelers over BIM een goede illustratie van. Dat vooral deze studiebureaus en aannemers mee op de trein sprongen, hoeft volgens het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare werken niet te verbazen. “Het gebrek aan sectorspecifieke software vormde een struikelblok. De softwareontwikkelaars volgen de vraag van de markt, terwijl actieve infrabedrijven vooral kijken naar wat beschikbaar is qua pakketten”, zegt Natasha Blommaert. “De grotere spelers kunnen vaker zelf een deel van de ontwikkeling op zich nemen. Al hadden ook sommige kleinere bedrijven de knowhow in huis om hier stappen in te zetten en processen te optimaliseren.”

VAN DE IT-AFDELING NAAR DE WERF

Eerst met het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) als voortrekker en ondertussen bij uitbreiding met het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (bMOW) zette de overheid alvast ook mee haar schouders onder de digitalisering binnen infra. Vanuit AWV ontwikkelde het OTL-team een datastandaard waar opdrachtnemers gebruik van kunnen maken. Natasha Blommaert: “De ObjectTypenBibliotheek beschrijft de informatiebehoefte en wordt als open interbestuurlijke datastandaard beschikbaar gemaakt. Natuurlijk is dat een essentieel gegeven, maar het is pas het begin. Ons BIMteam ondersteunt nu de vertaalslag van die standaard naar het werkveld. Hoe moeten infrastructuurbedrijven deze toepassen voor hun eigen werf? Welke BIM-aspecten zijn hier relevant? En in hoeverre heeft de aannemer begeleiding nodig bij het uitwerken ervan? Projectverantwoordelijken van de overheid staan klaar om een handje toe te steken. Daarnaast stellen we een online samenwerkingsplatform ter beschikking voor het uitwisselen van BIM-data tussen projectpartners. Een laagdrempelige tool om de informatie-uitwisseling en samenwerking te bevorderen.”

Virtueel bouwen en digitaal samenwerken wordt met BIM alvast een stuk efficiënter. Dat bevestigden diverse presentaties van aannemers die de nieuwe OLT-standaard al succesvol implementeerden in hun eigen bedrijfsprocessen. De digitale transformatie krijgt door BIM duidelijk een boost en dat zal de komende jaren alleen maar verdere uitwerking krijgen. Daarbij waakt het BIM-team van bMOW erover dat ook de kleinere infrabedrijven mee zijn in deze transformatie.

EEN KRITISCHE KIJK OP BIM IN DE PRAKTIJK

Binnen de wegenbouw is BIM dus steeds meer aanwezig. Toch kijkt het bMOW bij elk project kritisch naar de toepassing ervan. Niet elk stukje van het BIM-verhaal heeft per definitie een meerwaarde voor elk infrastructuurproject. De detailgraad van een BIMmodel moeten we projectspecifiek bekijken. Een recht stuk weg of een weinig complexe constructie heeft het zelden nodig om laag per laag gedetailleerd in kaart te worden gebracht. Dan volstaat een basis BIM-model voor het onderhoud en beheer. Bekijk het zoals een as-builtdossier. Je bepaalt zelf, op maat van je werf, hoe diep je in detail gaat. Een BIM-model hoeft dus niet altijd een complex 3D-model te zijn, maar kan ook een as-built opmeting zijn met de juiste OTL-conforme informatie. “BIM is kennis en informatie delen tussen projectpartners, om een kwalitatievere en duurzamere infrastructuur te bouwen en beheren. Naar de toekomst toe zal het BIM-gericht werken niet meer weg te denken zijn in de volledige levenscyclus van infrastructuur. Met andere woorden, informatie delen zal een evidentie worden. Ook bij onderhoudsacties en exploitatie, voor elk type infrastructuur en project. Maar de manier waarop en de detailgraad zal verschillen. Meer middelen investeren zonder meerwaarde te genereren is niet zinvol. Starten met BIM is toekomstgericht, datagedreven en duurzaam bouwen aan de weg van morgen”, zegt Natasha Blommaert.

artikel uit infra magazine #1 - 2023 > hier downloaden
"BIM doen we samen"
artikel uit Infra Magazineartikel uit Infra Magazine