Bouw langste fietsers- en voetgangersbrug van Vlaanderen officieel gestart

Gepubliceerd op 12-12-2022 17:27

In Machelen werd vandaag de eerste symbolische meter aangelegd van de langste fiets- en voetgangersbrug van Vlaanderen. Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters gaf de aftrap, samen met de burgemeester van Machelen Jean-Pierre De Groef, de burgemeester van Zaventem Ingrid Holemans, de eerste schepen van Machelen Steve Claeys, eerste schepen van Zaventem Bart Dewandeleer en de schepen van mobiliteit en openbare werken Stad Brussel Bart D'Hondt. De brug zal fietsers en voetgangers in de toekomst een veilige oversteek over de gevaarlijke Leopold III-laan bieden. Trappen aan de zijkant van de brug zorgen voor een aansluiting met bestaande tramhaltes. De brug sluit aan op de toekomstige fietssnelweg F201 en vormt de missing link in het traject van het toekomstig Ringfietspad tussen de N21 (Haachtsesteenweg) en de R22 (Woluwedal). De werken starten in december en duren vermoedelijk tot eind 2023. De bouw van de brug is onderdeel van het programma ‘Werken aan de Ring’ en staat onder leiding van De Werkvennootschap, een projectvennootschap van de Vlaamse Overheid. Minister Peeters investeert 11,7 miljoen euro.

bron foto: (c) Werken aan de Ring - facebookpaginabron foto: (c) Werken aan de Ring - facebookpagina

Veilig wandelen en fietsen over de Leopold III-laan in Machelen

De fietsers- en voetgangersbrug over de Leopold III-Laan verbindt de Harenweg in Zaventem met de Sint-Stevens-Woluwestraat in Machelen. Momenteel steken fietsers de Leopold III-Laan over via de Bourgetlaan en de Raketstraat, een omweg van een kilometer met heel wat gevaarlijk kruisend verkeer. Een oncomfortabele en onveilige situatie, die wordt verholpen door de bouw van de nieuwe brug.

De nieuwe brug zorgt niet enkel voor een veilige oversteek van de Leopold III-Laan, maar vormt ook een tot nu toe ontbrekende schakel in het traject van het toekomstige Ringfietspad én sluit aan op de toekomstige fietssnelweg F201. De brug vormt aldus een belangrijke schakel binnen het fietsnetwerk in en rond Brussel en zorgt zo voor een positief effect op de leefbaarheid in de regio en de verkeersveiligheid en mobiliteit van fietsers en voetgangers in het bijzonder.

Comfortabele fietsers- en voetgangersbrug

De nieuwe brug is 710 meter lang en wordt meteen de langste van Vlaanderen. Op de brug loopt een fiets- en voetpad gescheiden van elkaar door een kleurrijke ondergrond. Trappen langs beide kanten van de brug, voorzien van fietsgoten, maken de aansluiting met de Bourgetlaan, de Raketstraat en de toekomstige haltes van de Luchthaventram.

De brug heeft een paraboolvorm en rust op architecturaal uitgewerkte V-vormige pijlers. De brug wordt dus niet klassiek opgehangen aan een hoge draagstructuur, maar blijft relatief laag in het gezichtsveld. Hierdoor zal de brug beter inpassen in de omgeving en minder storend werken.

Bouw van de brug in vier fasen

De bouw van de brug gebeurt in vier fasen, te starten aan de Harenweg. Geleidelijk aan schuiven de werken op naar de overkant richting de Raket- en Sint-Stevens-Woluwestraat.

Tijdens de volledige duur van de werken geldt een omleiding voor fietsers. De Harenweg is afgesloten voor alle verkeer. Fietsers komende van Woluwebos of de Lange Wagenstraat nemen de Lambroekstraat richting Hector Henneaulaan en de Grenstraat.

Aan de Grenstraat is er de mogelijkheid om terug op de Leopold III-Laan in te voegen of verder te fietsen richting de J. F Kennedylaan en de Bosstraat. Aan de Bosstraat slaan fietsers linksaf richting de Victor Servranckxstraat, de Groenstraat en de Sint-Stevens-Woluwelaan.

Tijdens de werken wordt er één rijvak ingenomen van de Raketstraat. Hierdoor geldt alternerend verkeer geregeld via verkeerslichten.

 

(bron: Lydiapeeters.be)

https://www.werkenaandering.be/nl/fietsbrug-a201https://www.facebook.com/werkenaandering/