Vooral op de werf kunnen bouwprofessionals knowhow delen met leerlingen

Gepubliceerd op 25-08-2022 16:06

Het Gemeenschapsonderwijs heeft onlangs opgeroepen om meer werknemers uit het bedrijfsleven voor de klas te zetten. De Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) steunt het principe om bouwbedrijven sneller en vroeger in het onderwijs te betrekken. Maar vanwege de hoge nood aan ervaren bouwprofessionals kunnen zij niet systematisch een voltijdse lesopdracht opnemen in de scholen zelf. Naast gastcolleges met ervaren bouwprofessionals, is het voor de VCB van groot belang om het duaal leren verder uit te breiden naar verschillende bouw en STEM-opleidingen in het secundair en hoger onderwijs. Leerlingen en studenten verwerven vooral op de bouwplaats en dankzij de begeleiding van ervaren bouwprofessionals veel sneller de nodige knowhow om in de sector aan de slag te kunnen gaan. Dat sluit bovendien aan bij de ruime ervaring van heel wat bouwbedrijven om expertise en vaardigheden op de werf aan te leren.

bron foto: Hoogmartens Wegenbouw - bezoek van leerlingen op werfbron foto: Hoogmartens Wegenbouw - bezoek van leerlingen op werf

Hoewel in heel wat opleidingen digitale hulpmiddelen en AI-toepassingen een grote meerwaarde hebben en worden ingezet om de best practices op een werf te simuleren, blijft werkplekleren in de bouw cruciaal. Daarom wijst de VCB op het belang om werkplekleren te verruimen. Zo is de rol van duaal leren vandaag nog veel te beperkt, maar het aantal duale leerlingen in de bouw stijgt sneller dan gemiddeld in Vlaanderen. Het aantal duale leerlingen in een bouwopleiding steeg van 13 in het schooljaar 2016-2017 tot 180 in het schooljaar 2021-2022. VCB verwacht een verdere stijging aangezien bovenop de huidige 25 trajecten er 17 bijkomen.

Bovendien werden in 2021 opnieuw meer dan 600 bouwbedrijven voor duale trajecten erkend. Die bedrijven hebben hiervoor intussen ook meer dan 2.400 mentoren aangesteld. Vanuit het werkveld staan zij klaar om leerlingen te begeleiden. Het is dan ook van groot belang om duaal leren steeds verder uit te breiden. Vandaag bieden BSO-richtingen en het volwassenonderwijs dit aan, maar dit dient ook ontwikkeld te worden voor TS0-richtingen en het hoger onderwijs. Zo hebben al 4 Vlaamse hogescholen een graduaatsopleiding over werforganisatie. En die opleiding bestaat nu al voor een derde van de lesuren uit werkplekleren.

“Heel wat bouwbedrijven zijn intussen bedreven in interne opleidingen en ‘learning on the job’. Zo steeg het aantal bedrijfsinterne opleidingen bij bouwbedrijven van bijna 83.000 uur in 2018 naar bijna 125.000 uur in 2020. Die ervaring kan ook in het STEM- en bouwonderwijs ingezet worden om jongeren veel sneller de nodige knowhow mee te geven”, Marc Dillen, directeur-generaal van de VCB.

 

https://www.vcb.be/