Ghent Aggregates over prijsevolutie grindsoorten en andere mineralen

Gepubliceerd op 30-06-2022 17:26

Jonathan Kesteleyn (zaakvoerder Ghent Aggregates): "Heel wat van onze klanten verwonderen zich over de ontwikkelingen van onze prijzen. Onze siergrind, steenslag en grindsoorten zijn in eerste instantie grondstoffen, mineralen, die uit mijnbouw ontgonnen worden voor de toepassingen in de bouwindustrie in de brede zin van het woord. Deze producties zijn in deze tijden heel duur."

lava van 0/4 tot 40/70 bij Ghent Aggregateslava van 0/4 tot 40/70 bij Ghent Aggregates

Zowel de gebiedsontwikkelingen, de opvolging en milieumonitoring als de archeologische onderzoeken van de sites vooraleer ontgonnen kan worden hebben een belangrijke kost. Ook de milieu-impact wordt in rekening gebracht, net zoals de herinrichtingskosten en herbestemming van mijnbouwgebieden of ontginningsgebieden.

Eenmaal alle vergunningen in orde zijn, dienen de materialen te worden ontgonnen. Enerzijds via explosies bij harde gesteenten, anderzijds door bagger van riviermaterialen. Deze ontginning is energie-intensief. Na de ontginning moeten de materialen ofwel (her)gebroken worden of niet, verder gezeefd worden en vaak ook nog gewassen, afhankelijk van de type producties. Al deze installaties verbruiken veel energie : elektriciteit, soms gas en vaak diesel. Na deze behandelingen liggen de producten klaar voor vervoer of export : per vrachtwagen, per schip of per trein. De materialen moeten natuurlijk verladen worden, via transportbanden en/of wielladers of kranen.

"Elkeen onder jullie weet dat de brandstofprijzen (diesel, benzine, gas) sinds januari 2022 een pak duurder zijn geworden. Om 30 ton grind of steenslag naar onze site, of jullie werf te vervoeren, hebben we gemiddeld meer dan 200 km transport nodig, met een trekker-oplegger, schip of trein, of combinatie van dit alles." aldus Jonathan Kesteleyn.

Bekijk hier de grafieken en cijfers

"Ghent Aggregates wil jullie zo goed mogelijk blijven informeren over deze ontwikkelingen. Maar wij zijn er niet om verlegen onze prijzen in de toekomst opnieuw te verlagen indien de transporten of productiekosten goedkoper zouden worden."

https://ghentaggregates.be/nl/evolutie-grondstofprijzen/
+3000 ton graniet werd in juni geleverd per schip vanuit Noorwegen+3000 ton graniet werd in juni geleverd per schip vanuit Noorwegen