VR-apparatuur in scholen komt ook de bouw ten goede

Gepubliceerd op 12-04-2022 16:10

Minister Ben Weyts heeft zopas bekend gemaakt dat hij 6,5 miljoen euro gaat uittrekken om Virtual Reality (VR) te introduceren in de scholen. Ook de VCB (Vlaamse Confederatie Bouw) en Techlink staan positief tegenover dit plan. Nu reeds heeft de sector al een aantal films gerealiseerd die via VR-brillen kunnen worden bekeken. Maar ontbrekende hardware in de scholen maakt het niet altijd mogelijk om die af te spelen. Daarnaast vraagt de VCB ook aandacht voor andere digitale applicaties.

bron foto: film simulator vdab Herentalsbron foto: film simulator vdab Herentals

Het sectorfonds Constructiv beschikt al over een aantal in VR gerealiseerde films over bouwplaatsen waarbij de leerling in VR het leven op een bouwplaats kan ervaren. Het aantal VR-films over de bouw zullen trouwens steeds meer toenemen. Binnenkort zullen leerlingen ook de bouwplaats van de Oosterweelverbinding op die manier kunnen ervaren. Daarnaast beschikt Constructiv ook rond veilig werken op hoogte al over een opleidingsmodule in VR. Die kunnen worden bekeken in de construbus van Constructiv. Constructiv maakt gebruik van zo’n bus omdat scholen niet altijd over de hardware beschikken om VR-films te bekijken. De extra middelen die minister Weyts aan VR-infrastructuur besteedt, moeten dit wel mogelijk maken.

Maar ook op andere terreinen nemen digitale technieken in de bouw almaar toe. Tablets worden gemeengoed op de bouwplaatsen. Niet alleen de bedienden maar ook de bouwarbeiders zullen hiermee moeten leren werken. Denk ook aan drones die 3D-scans van gebouwen en infrastructuren maken. Daarnaast zien we dat steeds meer bouwbedrijven gebruik maken van BIM (Building Information Modelling). Het gebouw of de infrastructuur wordt dan eerst virtueel opgebouwd vooraleer fysiek wordt gebouwd. Maar ook nadat het gebouw is opgericht, zal het mogelijk zijn dankzij BIM via speciale brillen in situ vast te stellen waar kabels en leidingen precies zijn gelegen. Dat zal het onderhoud van de installaties verregaand vergemakkelijken.

Ten gronde moet het bouwonderwijs de nakende energietransitie ondersteunen. Dat betekent dat we moeten stoppen met het verwarmen van onze gebouwen met stookolie en gas. In de plaats komen diverse toepassingen van warmtepompen. In grotere gebouwen komen complexere installaties die slim zullen worden aangestuurd. Maar in het huidige bouwonderwijs ligt de klemtoon nog sterk op de installatie van gas- en stookolieketels. Ook daar zal zich dus een transitie moeten voordoen. VR-toepassingen kunnen daarbij helpen. Maar de verandering zal dieper moeten gaan dan de aankoop van digitale gadgets.

Kris Van Dingenen, algemeen directeur van Techlink: “Onze installateurs moeten zich op enkele jaren tijd aanpassen en zich toeleggen op de aanleg van installaties die geen gebruik meer maken van fossiele brandstoffen. Het is dus cruciaal dat ook het onderwijs zich versneld aanpast en arbeidskrachten aflevert die vertrouwd zijn met de installatie van warmtepompen en andere fossielvrije installaties”.

Marc Dillen, directeur-generaal van de VCB: “VR-toepassingen zijn nuttig om de installaties in complexere gebouwen te simuleren. Zij zijn dus ook nuttig om leerlingen en studenten te introduceren in en te enthousiasmeren voor de nieuwe energetische aanpak van die gebouwen”.

(bron: VCB)

Bekijk de film van een simulator:

 

https://www.youtube.com/watch?v=2X_eN2eQios