MOW publiceert dienstorder omtrent problemen met rafeling SMA-D

Gepubliceerd op 09-06-2021 12:59

Dienstorder MOW/AWV/2017/4 stelt SMA-D voorop als standaardkeuze als toplaag voor hoofd- en primaire wegen. Recentelijk komen met dit type mengsel meer en meer gevallen van vroegtijdige rafeling naar boven. Na onderzoek door het OCW blijkt de oorzaak een te laag minimum bindmiddelgehalte te zijn, dit zou minstens 6,5% moeten zijn voor SMA-D (6,2% voor SMA-C).

Het minimum bindmiddelgehalte verhogen heeft als consequentie dat de huidige registraties zo goed als allemaal zullen worden ingetrokken en dat de asfaltproducenten opnieuw hun mengsel zullen moeten laten beproeven en registreren met dit hoger bindmiddelgehalte. De verwachting is dat vanaf 2022 iedere asfaltproducent over een SMA-D met hoger bindmiddelgehalte zal beschikken. Dit dienstorder biedt in tussentijd een oplossing voor die werven waar SMA-D wordt aangewend en de asfaltproducent over geen geregistreerd SMA-D-mengsel meer beschikt. 2

Algemene oplossing

De standaardoplossing is om SMA-D te vervangen door de alternatieve keuze SMA-C. Omdat SMA-D normaal op 3 cm en SMA-C op 4 cm wordt gelegd, zal er één centimeter meer toplaag moeten gelegd worden, maar in de meeste gevallen ook 1 cm minder onderlaag.

Het volledige bericht en meer info:

(bron: Wegen en Verkeer)

https://wegenenverkeer.be/sites/default/files/uploads/documenten/MOW-AWV-2021-4.pdfhttps://wegenenverkeer.be/