Center Parcs en Hoogmartens: Happy Family Makers

Gepubliceerd op 26-05-2021 10:29

Dit voorjaar kreeg Center Parcs Erperheide in Peer een volledige make-over. Hoogmartens Wegenbouw werd aanvankelijk ingeschakeld voor het onderhoud van de asfaltwegen in en rond het vakantiepark. Maar wat begon als een routineopdracht, werd al snel veel meer … . Niet enkel aan de check in zone maar eveneens op andere plaatsen op het domein kreeg het team van Hoogmartens systematisch bijkomende opdrachten toegeschoven: nieuwe verkeersborden plaatsen, de belijning op de wegen voorzien, nieuwe borders aanleggen, enz. Ook de timing van de werken werd onderweg aangepast. De asfaltploeg was snel klaar met de eerste fase van de werken, zo’n 12.000 vierkante meter.

bron afbeelding: Hoogmartensbron afbeelding: Hoogmartens

Samenwerken in goed vertrouwen

In de aanloop naar de paasvakantie was het alle hens aan dek in Center Parcs Erperheide. “Er werd in zowat het volledige park gewerkt”, vertelt projectleider Tom Cillen, die er met een team van Hoogmartens was ingeschakeld voor asfaltwerken. “Het begin van de paasvakantie was vervroegd en daarom ging ook het park eerder open. Zoals steeds maakte ik vóór de start van de werken een rondgang met de klant. Hierbij werd al snel duidelijk dat er meer van ons verwacht werd dan enkel het geplande asfaltonderhoud. Wat men dringend aangepakt wou zien was de check in zone. Daar bestonden plannen voor, maar die waren nog niet 100 procent definitief. Meedenken was dus de boodschap.”

Op zogenaamde wisseldagen, het moment waarop vakantiegangers het park verlaten en nieuwe gasten arriveren, is het bijzonder druk aan de check in zone. Doordat er slechts één rijstrook was, moesten de aankomers vaak tot buiten het domein aanschuiven. Tom Cillen: “Men vroeg ons of we dit probleem, met het oog op de paasvakantie, prioritair konden aanpakken. Ik heb onze landmeter ingeschakeld en we hebben onder meer met drones de situatie opgemeten. Vervolgens zijn we in samenspraak met de klant plannen gaan uittekenen en minder dan twee weken later hebben we de uitvoering ervan opgestart. De check in zone telt nu vier rijstroken en het fileprobleem op de wisseldagen is van de baan. De inkom was vrij verouderd, maar oogt nu helemaal fris en sluit perfect aan op de eveneens vernieuwde asfaltwegen in het park.”
Volgens de planning zou het team op maandag starten met de twee fase van nog eens 15.000 vierkante meter. Kwam de vraag of men niet onmiddellijk, op zaterdag dus, met fase twee kon beginnen. Om toch maar zeker klaar te zijn voor de paasvakantie. Het team heeft dat gedaan, is ook op zondag blijven doorwerken en was daardoor een halve week vroeger klaar.

Tom Cillen blikt tevreden terug op de zeer fijne samenwerking met de klant. “Het gebeurde meermaals dat er tijdens de uitvoering van de werken nieuwe zaken opdoken die resulteerden in extra opdrachten. Ik verwerkte die ’s avonds in een voorstel dat vervolgens ’s anderendaags bij ons op het bedrijf werd uitgetekend. Een dag later besprak ik het voorstel met de klant en nog een dag later waren we al bezig met de uitvoering. Heel veel zaken gebeurden in goed vertrouwen, maar wel altijd correct, transparant én in overleg. Het is schitterend als je op zo’n manier met een klant kan samenwerken.”

Flexibiliteit op de proef gesteld

Ook Wim van Waes, Maintenance Manager bij Center Parcs, kijk met voldoening terug op de samenwerking: “Naast meedenken met de klant en kwaliteit afleveren, is flexibiliteit beslist de grootste troef van Hoogmartens. Wij kwamen uit een lange lockdown en wilden alles perfect klaar hebben tegen de vervroegde heropening. We hebben de flexibiliteit van Hoogmartens behoorlijk op de proef gesteld, maar alles is uitstekend verlopen. De medewerkers van Center Parcs noemen zichzelf Happy Family Makers. We mogen rustig zeggen dat Hoogmartens daar ondertussen ook onderdeel van geworden is.”

Wim van Waes ziet eveneens een groot voordeel in de allgrounders-mentaliteit van Hoogmartens. “Asfaltwerken uitvoeren in een vakantiepark is sowieso anders dan ‘gewone’ wegenwerken. Maar als je zo’n aannemer bovendien à la minute kunt inschakelen om mee te denken over tal van andere zaken die nog moeten gebeuren, dat is écht een troef.”

Ondertussen heeft Hoogmartens nieuwe opdrachten op zak voor een vestiging van Center Parcs in Nederland en voor het park Vossemeren in Lommel. Binnenkort starten de allgrounders van Hoogmartens ook met de heraanleg van de parkings in Erperheide. Zelf met vakantie gaan naar Center Parcs zal dus nog even moeten wachten …

(bron: Hoogmartens)

www.wegenbouw.be/bedrijven/326115/hoogmartens-wegenbouwwww.hoogmartens.beWerken bij Hoogmartens > vacatures
Wat men dringend aangepakt wou zien was de check in zone ...Wat men dringend aangepakt wou zien was de check in zone ...