50 miljoen euro extra bovenop reguliere infrastructuurbudget

Gepubliceerd op 01-02-2016 16:45
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts investeert 50 miljoen euro extra om de laatste gevaarlijke kruispunten op de lijst van ‘zwarte punten’ weg te werken. “De schande van de 400 Vlaamse verkeersdoden moeten we op alle fronten aanpakken”, vindt de minister. “Ook met infrastructuurwerken”.

De lijst met 800 gevaarlijke kruispunten langs gewestwegen, de zogenaamde ‘zwarte punten’, dateert al uit 2002. De voorbije 13 jaar maakte de Vlaamse overheid al 900.000.000 € vrij voor de aanpak van deze gevaarlijke kruispunten. Vlaams minister van Openbare Werken Ben Weyts voorziet nu de laatste nodige middelen. Met een bijkomend budget van 50 miljoen euro gaat Vlaanderen de laatste zwarte punten op de lijst wegwerken.

De middelen komen bovenop het reguliere infrastructuurbudget voor wegenwerken (350 miljoen euro per jaar) en ze staan los van de 140 miljoen euro die minister Weyts het komende anderhalf jaar extra investeert in onze wegen.

Concreet investeert Weyts in 22 gevaarlijke kruispunten verspreid over heel Vlaanderen. Het gaat bijvoorbeeld om het kruispunt Antwerpsesteenweg-Ring in Mechelen, de kruispunten op de Kasteletsingel met de Brugstraat en de Nijverheidsstraat in Beringen, de kruispunten met de Nieuwe Steenweg en de op-en afritten van de E17 in De Pinte, de kruising van de Bergense Steenweg en de G. Wittouckstraat in Sint-Pieters-Leeuw en het kruispunt van de Natienlaan en de Kalvekeetdijk in Knokke-Heist.

Dankzij de nieuwe investeringen kan Weyts de historische last van het verleden eindelijk wegwerken. Het afwerken van de lijst van ‘zwarte punten’ voltooit het werk van vijf opeenvolgende ministers. “Maar ik maak me geen illusies: het echte werk zal nooit af zijn”, zegt de mobiliteitsminister. “Sinds de lijst ‘zwarte punten’ in 2002 werd opgesteld, zijn er helaas veel nieuwe gevaarlijke punten gesignaleerd”

Verkeersveiligheid is voor Weyts een permanent aandachtspunt. Er komt geen nieuwe vaste lijst. Weyts wil dat onze wegen constant geëvalueerd worden. De meest recente ongevallengegevens van de politie zullen gebruikt worden bij de opmaak van de investeringsprogramma’s van het Agentschap Wegen en Verkeer. “Zo kunnen we steeds op de meest actuele situaties inspelen”.

(bron: benweyts.be)