Toestand autosnelwegen verbetert opnieuw maar nu focus op gewestwegen

Gepubliceerd op 27-03-2015 10:45
De afgelopen jaren werden onafgebroken inspanningen geleverd om de snelwegen opnieuw in goede staat te brengen en de historische onderhoudsachterstand weg te werken. Uit de cijfers van de toestand van het wegennet blijkt dat de inhaaloperatie zijn vruchten afwerpt, maar dat er nog heel wat werk aan de winkel is om de autosnelwegen in een goede staat te krijgen. De onderhoudsinspanningen moeten daarom ook de komende jaren worden volgehouden.

De meetresultaten dateren voor autosnelwegen van het voorjaar van 2014, net na de winter. Globaal gezien scoort 85,7% van de autosnelwegen in Vlaanderen behoorlijk tot uitstekend. Het aandeel autosnelwegen van goede en uitstekende kwaliteit stijgt voor het zevende jaar op rij, tot 64,3%.

Omdat de meetgegevens dateren van het voorjaar 2014, net na de winter, is het resultaat van de grote wegenwerken in 2014 en 2015 nog niet in deze metingen vervat. De resultaten tonen aan dat de aanpak werkt. Er moet onverminderd worden doorgegaan met deze inhaalbeweging. Alleen zo kunnen we een sterk netwerk, noodzakelijk voor de verkeersveiligheid en voor een vlottere mobiliteit, realiseren. Daarom staan er ook voor 2015 heel wat werven op autosnelwegen gepland.

Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts wil de focus stilaan verleggen naar de gewestwegen, want daar is werk aan de winkel, zo blijkt nog uit de cijfers.

Weyts wil de ‘inhaalbeweging’ voor het onderhoud aan de snelwegen, ingezet door de vorige Vlaamse regering, afronden. De N-VA-minister wil de focus namelijk stilaan verleggen naar de gewestwegen. Uit metingen van de staat van de gewestwegen in drie Vlaamse provincies (uitgevoerd in 2013) blijkt bijkomende aandacht ook geen overbodige luxe te zijn.

Uit de cijfers blijkt namelijk dat er in Limburg ‘onmiddellijke ingrepen’ nodig zijn op één op de acht gewestwegen. In Antwerpen gaat het om bijna één op de vijf gewestwegen en in Vlaams-Brabant zelfs om één op vier gewestwegen. In Vlaams-Brabant vereist bijna 44 procent van de gewestwegen een ingreep binnen de drie jaar.

Volgens Tom Roelants, administrateur-generaal bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), zal er een tandje moeten worden bijgestoken voor de gewestwegen. Om de onderhoudsachterstand voor de gewestwegen in Antwerpen weg te werken, zal bijna 107 miljoen euro nodig zijn, in Vlaams-Brabant 124 miljoen euro en in Limburg 70,9 miljoen euro.

De werken aan de gewestwegen moeten volgens minister Weyts nu voorbereid worden, in samenspraak met de gemeenten en andere partners zoals de rioolbeheerders. Zodra het onderhoud van snelwegen afgerond is, kan het aantal werven op gewestwegen dan snel opgedreven worden. ‘Ik zal in eerste instantie primaire gewestwegen aanpakken, die het drukst gebruikt worden, net vanwege mijn focus op het woon-werkverkeer’, zegt Weyts.

Het rapport bevat ook een nieuwe stand van zaken rond de aanpak van de ‘gevaarlijke punten’ of zwarte punten. Dat is het plan dat in 2002 werd opgestart om 809 gevaarlijke punten aan te pakken. De realisatie van dat programma heeft gaandeweg zware vertraging opgelopen. Uit de cijfers blijkt dat intussen 703 punten zijn afgewerkt. De overige projecten zijn in uitvoering (33), aanbesteed (39), goedgekeurd in ontwerp (26) of nog in de ontwerpfase (8).

Voor 2015 is 40 miljoen euro vastgelegd. Daarvan gaat er negen miljoen euro naar vijf projecten die zijn aanbesteed en bijna 32 miljoen euro naar negen projecten waarvan de aanbestedingsprocedure is opgestart. Volgens Tom Roelants zal nog 90 miljoen euro nodig zijn. De totale kostprijs voor het ganse programma komt uit op meer dan 900 miljoen euro.

(bron: Standaard.be / wegenenverkeer.be)

www.wegenenverkeer.be
Toestand van autosnelwegen verbetert voor zevende jaar op rijToestand van autosnelwegen verbetert voor zevende jaar op rij