DAF introduceert een volledige serie Nieuwe Generatie trucks voor specifieke (bouw)toepassingen

Gepubliceerd op 24-05-2023 09:25

DAF nodigde de internationale pers uit op een Ride & Drive evenement in één van de grootste steengroeves in Nederland. De aanwezigen konden zo de XDC en XFC zelf aan de tand kunt voelen. DAF completeert zijn succesvolle Nieuwe Generatie XD, XF, XG en XG+ serie met een reeks dubbelaangedreven trekkers en bakwagens voor off- en on-road toepassingen. Hiertoe behoren de nieuwe XDC en XFC bouwvoertuigen, die nu ook leverbaar zijn in 4x2 asconfiguraties. Voor de inzet die vraagt om de laagste schadegevoeligheid zonder off-road capaciteiten, introduceert DAF de nieuwe Extra Robust uitvoering van de XD en XF. Kortom, er is nu een Nieuwe Generatie DAF voor elke toepassing.

foto's: (c) Daf Trucksfoto's: (c) Daf Trucks

. Nieuwe Generatie DAF XDC en XFC voor bouwtoepassingen

  • Robuust ontwerp
  • Tot 40 centimeter bodemvrijheid en een oploophoek van 25°
  • Stalen bumper en stalen beschermingsplaat voor radiateur
  • Leverbaar als 8x4, 6x4 en 4x2

. Volledige serie 6x4 en 8x4 XD, XF, XG en XG+ trucks voor on-road toepassingen

. Inschakelbare hydraulische voorwielaandrijving als optie

. Extra Robust XD en XF uitvoeringen voor de laagste schadegevoeligheid

. Nieuwe 4-assige XD en XF met single drive

. PACCAR MX-11 en MX-13 motoren tot 390 kW/530 pk

  • Geautomatiseerde TraXon versnellingsbak, inclusief off-road software
  • Nieuwe ‘Rock Free’ en ‘ASR-Off’ functies

. Brede range PTO’s

. Onovertroffen opbouwvriendelijkheid

  • Samenwerking met 25 toonaangevende Europese opbouwers

. Speciale services voor het bouwsegment

Nieuwe Generatie trucks voor specifieke (bouw)toepassingen

De Nieuwe Generatie DAF XD, XF, XG en XG⁺ trucks hebben de transportindustrie de afgelopen achttien maanden ingrijpend veranderd. DAF maakt als eerste gebruik van de nieuwe Europese wetgeving op het gebied van maten en gewichten. De compleet nieuwe serie voertuigen zet daardoor nieuwe standaarden op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort.
De XF, XG en XG+ voor langeafstandstransport en zwaar transport zijn bekroond als ‘International Truck of the Year 2022’. De XD voor distributietransport en specifieke toepassingen ontving deze prestigieuze erkenning voor 2023.
Tot nu toe zijn maar liefst 80.000 orders getekend voor de Nieuwe Generatie DAF trucks. Mede daardoor kwam het marktaandeel van DAF in 2022 in het zware segment uit op een record van 17,3%.

XDC en XFC voor de bouw
De Nieuwe Generatie XDC en XFC bouwvoertuigen zijn ontwikkeld voor toepassingen waarbij regelmatig off-road wordt gereden en extra tractie onder zware omstandigheden noodzakelijk is.
Met een grote bodemvrijheid tot 40 centimeter (afhankelijk van assen en banden) en een oploophoek van 25 graden staan DAF’s nieuwe bouwvoertuigen hoog op de wielen. De trucks zien er bijzonder stoer uit. Daar draagt ook het exterieurontwerp aan bij.

Het indrukwekkende uiterlijk wordt geaccentueerd door de opvallende zwarte grille en een robuuste stalen bumper (standaard Lava Grey, optioneel in carrosseriekleur), die bestaat uit drie afzonderlijke onderdelen voor de laagst mogelijke reparatie- en vervangingskosten. Een stalen beschermingsplaat voor de radiateur en twee onderhoudsvrije LED-mistlampen – diep verzonken in de bumper, voor maximale bescherming – onderstrepen de stoere uitstraling van de XDC en XFC. Een robuuste opstaptrede is als optie leverbaar.

De nieuwe DAF XDC en XFC trucks voor de bouw zijn leverbaar als 8x4, 6x4 en, voor het eerst, als 4x2.

Breed scala aan tandems
DAF biedt de XDC en XFC bouwvoertuigen (6x4 FAT en 8x4 FAD bakwagens en 6x4 FTT trekker) aan met onderhoudsarme tandemassen met dubbele aandrijving.

De range begint met de licht 19-tons tandemas met enkele reductie (SR1132T), bladvering en schijf- of trommelremmen. Deze tandem is ideaal voor lichtgewicht 6x4 en 8x4 betonmixers, die bijzonder populair zijn in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
Voor zwaardere toepassingen, zoals houttransport, zware betonmixers en containertransport, biedt DAF 21- en 26-tons varianten van de SR1360T tandem met enkele reductie aan. De SR1360T is uitgerust met schijfremmen en luchtvering.

Voor zware en off-road toepassingen zijn de tandems van 21 en 26 ton ook beschikbaar met naafreductie (HR1670T), met lucht- of bladvering en trommelremmen.

Belangrijk is ook het groot aantal beschikbare eindoverbrengingen; van 3,46:1 tot 7,21:1. De snelste zorgen voor nóg lagere toerentallen van de motor en een optimaal brandstofverbruik. Voor de laagste bedrijfskosten is het olieverversingsinterval voor alle achterassen (inclusief de tandems) drie jaar of 450.000 kilometer.

Nieuwe off-road 4x2 bakwagen- en trekkervarianten
Voor lichtere kippertoepassingen heeft DAF de XDC en XFC uitgebreid met een 2-assige (4x2) bakwagen en trekker. Beide zijn leverbaar met 8- en 9-tons vooras en 13-tons achteras met luchtvering en schijfremmen. Er is keuze uit twee assen met enkele reductie (SR1344 en SR1347 – met overbrengingen van 2,38:1 tot 4,56:1) en één type as met naafreductie (HR1356) met reducties van 3,46:1 tot 7,21:1 voor maximale tractie en verminderde snelheid.

Volledige serie 6x4 en 8x4 XD, XF, XG en XG+ trucks voor on-road toepassingen
De volledige serie DAF tandemsets is ook leverbaar voor de 6x4 en 8x4 Nieuwe Generatie DAF voertuigen, specifiek bedoeld voor on-road toepassingen waarvoor regelmatig optimale tractie en een hoog laadvermogen nodig is. De 6x4 en 8x4 bakwagens (FAT en FAD) zijn leverbaar als XD en XF met dag-, slaap- en slaap hoog cabines. De 6x4 FTT trekker is ook leverbaar als XG en XG+. Datzelfde geldt voor de 8x4 bakwagens met gestuurde naloopas (FAW) voor een ongekende wendbaarheid. De 8x4 trekker met gestuurde voorloopas (FTM) voor extra zware transporttoepassingen is leverbaar als XF, XG en XG+. Dankzij voertuiggewichten tot 120 ton – en zelfs nóg meer – is dit de ideale oplossing voor uitzonderlijke inzetten.

Hydraulische PXP voorwielaandrijving als optie
Voor toepassingen waarbij soms extra tractie nodig is, zoals bij groeven, op mulle bospaden, onverharde stortplaatsen en op steile hellingen, biedt DAF inschakelbare hydraulische voorwielaandrijving aan. Deze hoogwaardige optie is leverbaar op 4x2 DAF XDC en XFC voertuigen én op 4x2 XD en XF on-road uitvoeringen.
Het robuuste en onderhoudsvriendelijke PXP-systeem kan worden geactiveerd via een schakelaar op het dashboard en is beschikbaar in de eerste vier versnellingen vóóruit en in de eerste en tweede versnelling achteruit. Zodra het systeem slip van de aangedreven wielen registreert, activeert het automatisch de voorwielaandrijving. Hoe groter de slip achter, hoe meer tractie de voorwielen bieden.

Ideale cross-over: XD en XF Extra Robust
De ‘XD Extra Robust’ en ‘XF Extra Robust’ zijn toegevoegd aan de brede range Nieuwe Generatie DAF trucks voor de bouw en specifieke toepassingen. De cabines van de Extra Robust uitvoeringen zijn duidelijk gebaseerd op de XDC en XFC, terwijl het chassis identiek is aan de on-road XD en XF serie.
Dat maakt de Extra Robust de perfecte keuze voor ondernemingen in de bouw en de gemeentelijke sector die geen off-road capaciteiten nodig hebben, zoals bodemvrijheid en een grote oploophoek, maar die wel de voordelen waarderen van een cabine met de laagste schadegevoeligheid. Dat laatste wordt bereikt door de speciale 3-delige stalen bumper met geïntegreerde mistlampen, de standaard beschermingsplaat voor de radiateur en een stalen onderrijbeveiliging aan de voorzijde.

Nieuwe 4-assige XD en XF met single drive
Het Nieuwe Generatie truckprogramma van DAF is verder uitgebreid met een volledige serie 4-assige varianten met enkele aandrijving voor on-road inzet. Deze chassisversies, met gestuurde voorloopas en/of (niet-)gestuurde naloopassen, zijn ideaal voor toepassingen zoals het transport van zware containers, rioolreiniging en zware afvalinzameling.

Zuinige en krachtige PACCAR MX-motoren
Net als bij de bestaande uitvoeringen voor distributie- en langeafstandstransport, worden de nieuwe voertuigen voor de bouw en gemeentelijke inzetten aangedreven door de uiterst efficiënte PACCAR MX-11 en MX-13 motoren. De vermogens variëren van respectievelijk 220 kW/300 pk tot 330 kW/450 pk en van 270 kW/370 pk tot 390 kW/530 pk.
Een TraXon geautomatiseerde versnellingsbak is standaard en kan worden voorzien van speciale off-road software voor optimale schakelprestaties. Schakelen gaat uiterst snel en bij hoge motortoerentallen om het tempo in zwaar of heuvelachtig terrein vast te houden. Andere nieuwe functies zijn ‘ASR Off’ (voor het wegrijden op gladde ondergrond) en ‘Rock Free’ (om snel schommelen mogelijk te maken zodat een voertuig ook onder extreem zware omstandigheden niet vast komt te zitten).

Veiligheid van de toekomst
Vanzelfsprekend profiteren alle nieuwe uitvoeringen voor bouw, gemeentelijke en andere specifieke toepassingen van de nieuwe veiligheidsnorm die is geïntroduceerd door de Nieuwe Generatie XD, XF, XG en XG+. Alle modellen zijn voorzien van een grote voorruit en grote zijruiten met ultralage ruitlijnen. Daardoor bieden ze onovertroffen direct zicht. Als optie is het Kerb View Window leverbaar, dat in combinatie met de opklapbare bijrijdersstoel onbelemmerd zicht biedt op voetgangers en fietsers die zich naast de truck aan de bijrijderszijde bevinden. Het uitstekende directe zicht wordt verder ondersteund door de optionele extra zij- en achterruit.

Voor eersteklas indirect zicht kunnen alle Nieuwe Generatie DAF trucks worden uitgerust met het DAF Digital Vision System, dat de hoofd- en groothoekspiegels vervangt. Het superieure DAF Corner View biedt een maximaal zicht van maar liefst 285 graden rond de A-stijl van de cabine aan bijrijderszijde. Dat is ideaal voor het rijden op bouwterreinen en in stedelijke gebieden. DAF City Turn Assist alarmeert de chauffeur met visuele en auditieve waarschuwingen wanneer andere weggebruikers zoals voetgangers, fietsers, auto’s en motorfietsen zich in de dode hoek aan de bijrijderszijde bevinden.

Chauffeurscomfort van de toekomst
Eersteklas chauffeurscomfort begint met uitstekende toegankelijkheid van de cabine. Dat is gerealiseerd door goed geplaatste treden en een stuurwiel dat in een verticale parkeerstand kan worden gezet. Ook het verstelbereik van de stoelen en het stuur is ongekend. Hetzelfde geldt voor het ruimtelijke gevoel in de cabine en de ongekende opbergruimte. De dag cabine is extra groot voor meer interieurruimte.

Alle Nieuwe Generatie DAF trucks hebben een schitterend dashboard, inclusief de volledig digitale instrumentenpanelen. De ergonomie is uitstekend dankzij DAF’s filosofie ‘Handen aan het stuur, ogen op de weg’. Alle rijgerelateerde functies worden bediend vanaf het stuurwiel of de hendels aan de stuurkolom. Secundaire rij-functies worden bediend met fysieke schakelaars. Deze zijn logisch op het dashboard geplaatst, binnen handbereik van de chauffeur.

Componenten van andere leveranciers kunnen in het dashboard worden geïntegreerd. Ook zijn geïntegreerde dashboardbeugels beschikbaar voor displays van derden. De schermen kunnen zo optimaal worden gepositioneerd.

Een kipperventiel kan ergonomisch tussen het portier en de chauffeursstoel worden geplaatst. Ook is voor alle dag cabines een derde stoel beschikbaar. Deze heeft twee armleuningen en biedt hetzelfde, uitstekende comfort als de bijrijdersstoel. Dankzij een kleine aanpassing van het dashboard is de beenruimte van de middelste zitplaats ongekend royaal. Andere optionele extra’s zijn onder andere de eenvoudig te reinigen vinyl wanden en kunststof stoelhoezen.

De juiste PTO voor elke toepassing
Voor de gloednieuwe serie trucks voor bouwsegment en de gemeentelijke toepassingen biedt DAF een ruime keuze aan PTO’s (power take-offs) voor het aandrijven van kippers, mixers en kranen.
De motor-PTO is zowel op de PACCAR MX-11 als de PACCAR MX-13 motoren op
1 uur geplaatst. Deze PTO is leverbaar met een directe pompaansluiting of met een flensaandrijving en levert een koppel tot 1.000 Nm: ideaal voor betonmixers en vuilniswagens.
Voor lichte toepassingen zoals het uitschuiven van kraanpoten en kipsystemen is op de PACCAR MX-11 een 11-uurs PTO-uitvoering voor directe pompaansluiting beschikbaar. Deze PTO heeft een koppel van maximaal 450 Nm en wordt rechtstreeks door de motor aangedreven.
Bovendien kan aan de voorzijde van de motor een indirecte PTO met pompaansluiting worden gemonteerd. Deze lichtgewicht variant heeft een vermogen van 20 kW of 35 kW en is bij uitstek geschikt voor het aandrijven van een haakarm of kipper. DAF biedt ook een breed assortiment versnellingsbak-PTO’s voor het aandrijven van kipsystemen, compressoren en kranen.

Eenvoudige opbouwinstallatie als standaard
Met de introductie van de Nieuwe Generatie trucks heeft DAF zijn nauwe samenwerking met 25 toonaangevende carrosseriefabrikanten in heel Europa versterkt. Het resultaat is een naadloos ‘Plug and Play’ opbouwproces. Software-integratie maakt het eenvoudiger om voertuig en opbouw naadloos met elkaar te laten communiceren.

Hierdoor kan een opbouw vanaf het dashboard worden bediend en is het mogelijk om op de digitale displays de meest uiteenlopende symbolen weer te gegeven. Deze integratie vereenvoudigt het installatieproces en garandeert een snelle levering van de gewenste truckconfiguratie.

Snelle toegang tot service
Voor een a-typische opbouw is de bekroonde 3D-software van DAF een uitkomst. Daarmee kunnen opbouwers, dealers en klanten samen op een eenvoudige manier bepalen op welke plaats gaten en opbouwbevestigingsmodules (BAM) af-fabriek moeten worden geplaatst voor een optimale opbouwvriendelijkheid.

Hetzelfde geldt voor de bedrading: DAF kan de complete kabelboom af-fabriek leveren, zodat zelfs de meest complexe opbouw eenvoudig en snel kan worden aangesloten op het mainframe van de truck.

Bedieningsgemak
Voor de Nieuwe Generatie DAF trucks is een indrukwekkende reeks after-market programmeerbare MUX-schakelaars beschikbaar. Deze bieden een breed scala aan opties voor het bedienen van de opbouw vanuit de cabine – én omgekeerd.
Met MUX-schakelaars – er zijn maximaal zes vrije slots beschikbaar op het dashboard – kunnen diverse opbouw-gerelateerde dashboardschakelaars naar eigen voorkeur worden geplaatst en gegroepeerd. Dat draagt bij aan het onderscheidende bedieningsgemak van de Nieuwe Generatie DAF. Bovendien zijn er maar liefst twaalf vrije slots voor analoge schakelaars.

Alle soorten signalen en waarschuwingen kunnen worden doorgegeven aan de cabine en duidelijk worden geprojecteerd op het grote digitale display. Variabelen zoals het motortoerental kunnen ook vanaf de opbouw worden geregeld.

Speciale diensten voor het bouwsegment

Net als in elke andere sector, rekenen ook bouwondernemingen erop dat hun voertuigen maximaal inzetbaar zijn. DAF heeft daarom bouw-specifieke diensten ontwikkeld. Een goed voorbeeld hiervan is het DAF MultiSupport Reparatie- en Onderhoudscontract voor constructievoertuigen, inclusief een speciaal geavanceerd ‘Uptime Plus’ pakket.

Voor gegarandeerde mobiliteit krijgen voertuigen met dit Uptime Plus pakket voorrang bij de toonaangevende DAF International Truck Service (ITS). Bij technische problemen is een truck daarom binnen acht uur weer op weg. Wanneer dat niet mogelijk is, wordt een financiële vergoeding van 300 euro per dag (tot een maximum van 15 dagen) aangeboden voor elke dag dat het voertuig niet beschikbaar is.

De DAF Academy heeft chauffeurstrainingen ontwikkeld die specifiek zijn gericht op het bouwsegment. Deze trainingen bieden chauffeurs een grondige kennis van efficiënt rijden en besteden speciale aandacht aan de off-road functies van een truck. De chauffeur krijgt bij de levering van de truck standaard uitgebreide instructies, met de nadruk op de functies die specifiek zijn voor de bouwtruck.

Oplossingen op maat voor elke toepassing

De introductie van de XDC en XFC trucks voor de bouw, de Extra Robust uitvoeringen en de dubbelaangedreven voertuigen voor on-road toepassingen maakt het uitgebreide assortiment van de meermaals bekroonde Nieuwe Generatie DAF trucks compleet. Deze nieuw ontworpen serie biedt de ultieme transportoplossingen op maat voor elke toepassing, van langeafstandstransport tot distributie en van bouw tot gemeentelijke toepassingen.

https://www.daf.be/nl-be/trucks/new-generation-daf-xfc-and-xdc
De aanwezigen konden zo de XDC en XFC zelf aan de tand kunt voelenDe aanwezigen konden zo de XDC en XFC zelf aan de tand kunt voelen