Bell B30E (4x)

Te huur met bediening

Bell B30E (4x)
Bell B30E (4x)
Bell B30E (4x)

Omschrijving

Met een bedrijfsgewicht van net 20 ton zijn de Bell B30E’s aanzienlijk lichter dan de concurrentie wat een voordeel brengt dat deze tonnen niet met iedere rit meegenomen hoeven te worden met brandstofbesparing als resultaat. Wat nog belangrijk is dat het grootste gewichtsvoordeel in de voorwagen zit waardoor de machines veel gemakkelijker over slechtere bodem kunnen rijden zonder er door heen te zakken.  Doordat de nieuwe Bell B30E’s van www.dumperhuren.nl voorzien zijn van bredere 750/65R25 banden wordt het mogelijk met deze machines in zeer moeilijk begaanbaar terrein zonder problemen te kunnen rijden. Uiteraard heeft deze lichtere bouwwijze van het dumper- chassis uit hoogwaardige staalsoorten geen invloed op de te vervoeren tonnen, een Bell B30E vervoert net zoveel als de concullega’s alleen tegen een lager kostprijs per ton.



Voor de aandrijving van de Bell B30E zorgt de nieuwste Mercedes-Benz OM936LA motor, deze 6-cilinder motor met een inhoud van 7.7 liter zorgt voor een vermogen van 246kW bij 2.200 toeren. Uiteraard voldoet deze motor aan de nieuwste en zwaarste Tier IV final emissie-eisen. Op de motor is standaard een motorrem geïnstalleerd. De Mercedes motoren zijn voorzien van de nieuwste Blue@advantage® technieken ; een SCR-katalysator zorgt in combinatie met AdBlue® dat de uitstoot van de Bell B30E’s voldoen aan de zware Tier IV final eisen zonder dat de machine moet regenereren wat zorgt voor extra brandstofverbruik en niet gewenste stilstanden zoals bij machines die zijn voorzien van roetfilters. De elektronische geregelde ventilator op de machine zorgt als benodigd voor extra koelcapaciteit.



De standaard gemonteerde retarders op de Bell dumpers zorgen dat de dumper als gewenst automatisch afremt zodra de machinist snelheid verminderd of als de machine heuvel- of bergafwaarts gaat. Door het gebruik van de retarder zijn de onderhouds- en reparatiekosten aan het remsysteem van de Bell dumpers uitzonderlijk laag. De machinist kan afhankelijk van de werkzaamheden zelf de instellingen van de retarder regelen zodat deze optimaal zijn werk kan doen. In totaal kan de motorrem samen met de retarder maximaal 588 kW remvermogen leveren!



Aan de motor is een Allison 3500 PR automatische versnellingsbak geplaatst welke 6 versnellingen voorruit heeft en 1 versnelling achteruit. Deze Allison transmissie is “zelflerend” zodat deze optimaal kan schakelen na gelang de inzet waarin de Bell wordt ingezet. Om al deze moderne technieken optimaal aan te sturen is de Bell B30E standaard voorzien van een weegsysteem dat zorgt voor de juiste informatie over de belading van de machine zodat de motor en versnellingsbak de optimale instellingen kunnen gebruiken. Tevens kan eenvoudig worden gemonitord hoe productief de machine wordt ingezet met meldingen van de cyclussen en vervoerde tonnen en verbruikte brandstof.



Voor het overbrengen van de krachten van de motor en versnellingsbak naar de assen is een Bell VGR verdeler gemonteerd die standaard 2/3 van de kracht overbrengt naar de achterassen en 1/3 naar de vooras zodat de krachten geheel verdeeld worden over het te transporteren gewicht.

Als er slip wordt geconstateerd zorgt een automatische schakeling in de verdeler voor een vaste verhouding van 1-1 tussen de voor- en achterassen. Deze schakeling kan ook eenvoudig door de machinist worden bediend.   De Limited slip differentiëlen zorgen voor een optimale overbrenging van de aandrijfkrachten naar de wielen die de meeste grip hebben als benodigd.



In de Bell B18 assen met planetaire aandrijving die onder de Bell B30E’s zijn gemonteerd worden standaard natte schijfremmen gemonteerd. Deze remmen zijn zeer onderhoudsvriendelijk en hebben een zeer lange levensduur. Het “natte” systeem heeft ca. 20% meer remvermogen dan “droge” remmen. Doordat de remmen volledig in de assen zijn geplaatst is geen risico van vervuiling bij het werken in zeer zware en natte omgevingen.  De handrem is lucht bekrachtigd en wordt automatisch en veilig ingeschakeld zodra de machine in neutraal wordt gezet.



Vanuit de ruime stille luxe comfortabele cabine kan de machinist alle functies eenvoudig bedienen. Bij Damsteegt zijn de vier nieuwe machines voorzien van overdruksystemen zodat ze kunnen worden ingezet onder alle omstandigheden en de machinisten veilig hun werk kunnen uitvoeren. De in vele standen verstelbare stoel is uiteraard luchtgeveerd en kan doordat de stuurkolom ook is te verstellen optimaal worden geplaatst voor een juiste werkpositie. Het instrumentarium zorgt voor alle informatie die benodigd is om de machine juist te kunnen bedienen. Via het ergonomische  geplaatste bedieningspaneel kan de machinist alle functies van de machine bedienen; de keuze van versnellingen, het gebruik van de sperren, op welke wijze de bak wel- of niet moet kiep e.d



Doordat de machine zeer goed toegankelijk is voor dagelijks onderhoud kan dit eenvoudig en veilig worden uitgevoerd. Via de ruime loopruimten aan beide zijkanten van de grote opklapbare motorkap zijn alle filters en niveaus goed te controleren en als benodigd bij te vullen, schoon te maken of te wisselen. Standaard zijn op de Bell’s vergrendelingen gemonteerd om de bak, cabine en knikpunt te vergrendelen bij onderhoudswerkzaamheden zodat deze geheel veilig kunnen worden uitgevoerd.

Specificaties

  • Max laadvermogen (ton) 20
  • Chauffeur met B-VCA diploma
  • Hydr. achterklep
  • Knikdumper 6x6
  • Overdrukcabine

G.M. Damsteegt

Westeinde 46

2969 BM Oud-Alblas

Nederland

+31-1.. Toon nummer

1837 keer bekeken

Direct beschikbaarheid bekijken en vele andere voordelen voor leden!Word nu lid van Wegenbouw.be

Check beschikbaarheid