vaksite voor bestrating, wegenbouw, grondwerk & civiele werken portaalsite van & voor de wegenbouwsector

Bia sterk aanwezig op Demo Days

Publicatiedatum: 07-08-2018 15:40

Op 8 en 9 september vinden bij Sodewa in Eigenbrakel demonstraties van hydraulische graafmachines en breek- en zeefinstallaties in reƫle omstandigheden plaats. BIA zal er niet minder dan 7 machines voorstellen, met onder meer twee intelligente machines, een hybride graafmachine van de jongste generatie, een serie 11 graafmachine op banden in de categorie van 14-17 ton, de heel recente midigraafmachine van 8 ton en een zeefinstallatie van 13 ton. DEMO DAYS, georganiseerd door Matexpo, is een evenement waarbij alles draait om werkende machines. Doorlopend demo's en testen van meer dan 70 graafmachines, trucks, kippers en breek- en zeefinstallaties.

bron afbeeldingen: BIAbron afbeeldingen: BIA

Intelligente machines

Het gaat om de PC210LCi-11 rupsgraafmachine en de D61PXi-24 bulldozer.Ā 

De PC210LCi-11 is uitgerust met het exclusieve iMC - intelligent Machine Control - besturingssysteem dat de productiviteit beduidend verbetert, overschrijding bij graafwerken vermijdt en de machine sneller en preciezer laat werken. Bovendien stelt het exclusieve besturingssysteem de operator in staat om zich op de efficiĆ«nte verplaatsing van de last te concentreren, zonder bang te zijn om te diep te graven of het werkoppervlak te beschadigen. Dit is voor het ogenblik de enige hydraulische graafmachine op de markt die semiautomatisch kan werken. Ze heeft een operationeel gewicht van 22,12 tot 23,58 ton, afhankelijk van haar configuratie. De graafmachine wordt aangedreven door een KOMASTU EU Stage IV motor van 123 kW / 167 pk bij 2.000 toeren / min. Haar bedieningsfuncties handhaven de positionering van de snijrand van de bak met de graafarm en het werkoppervlak, dat alles in real time. De situatie wordt permanent op het scherm van de 12,1Ā” controlemonitor weergegeven, wat de wachttijd vermijdt zoals we die kennen bij gebruik van traditionele sensoren. Het Ā“iMC - intelligent Machine ControlĀ” systeem is volledig in de machine ingebouwd en wordt rechtstreeks in de fabriek gemonteerd. Dit systeem omvat stroke sensing cilinders voor de giek, graafarm en bak. Wat de D61PXi-24 bulldozer betreft, wijzen we op zijn intelligente systeem dat zijn efficiĆ«ntie aanzienlijk vergroot en de kosten op de werf aanmerkelijk verlaagt. Dit innovatieve systeem op de bulldozer automatiseert zowel zware duwwerken als afwerkingstaken. Het switcht automatisch tussen de twee naarmate het eindstadium nadert. De machine heeft sensoren in de bladcilinders en een GNSS-miniatuurantenne op het dak van de cabine. Deze configuratie vergt geen oprolkabels of elektrische aansluitingen die normaal wel op het blad van conventionele machines te vinden zijn. Deze machine deelt volgende kenmerken met het standaard model: een nieuwe hydrostatische transmissie met elektronische bediening (HST); een nieuwe, regelbare ECO-meter en een koelventilator met reiniging; een eindtransmissie die tegen vuil en beschadiging beschermd wordt door een nieuwe labyrintdichting met driedubbele ring; een TFT-LCD hoge-definitie kleurenscherm met ECO/POWER modus en identificatie van de operator. Het iMC (intelligent Machine Control) systeem van Komatsu rust wereldwijd reeds meer dan 600 bulldozers uit.

Een hybride graafmachine van de 3de generatie: goed voor ons milieu

BIA zal er ook de nieuwe hybride KOMATSU HB365LC-3 graafmachine van 36 ton voorstellen. Deze nieuwe hybride graafmachine verbruikt 20% minder brandstof en stoot 25% minder CO2 uit ten opzichte van het standaardmodel PC360LC-11. De nieuwe HB365LC-3 wordt net als de PC360LC-11 aangedreven door een EU Stage IV motor met een vermogen van 202 kW / 275 pk, terwijl het door Komatsu ontwikkelde hybride systeem 35 kW extra elektrisch vermogen levert. Het revolutionaire, hybride systeem regenereert de energie van de draaiende bovenbouw en slaat ze op met behulp van de supercondensator. De op die manier opgevangen energie helpt de motor bij de opeenvolgende rotatieversnellingen. Die laatste levert op zijn eentje 60 kW / 82 pk extra vermogen. De door Komatsu ontwikkelde en vervaardigde, hybride onderdelen genieten een speciale garantie van 5 jaar of 10.000 werkuren. Deze graafmachine is uitgerust met een nieuwe EU Stage IV motor met SCR (selectieve katalytische reductie) technologie die de NOx uitstoot verder beperkt door toevoeging van AdBlue. Er zijn reeds meer dan 3.500 machines van dit type aan het werk overal ter wereld.

Een "midi" graafmachine

Ook de nieuwe PC80MR-5 van 8 ton met korte draaicirkel achteraan en giekverstelling zal aanwezig zijn. Deze machine is bestemd voor werken in krappe ruimten en stadsomgevingen. Ze is standaard uitgerust met het exclusieve Komtrax 5 satellietvolgsysteem dat we terugvinden op de serie 11 graafmachines, evenals zes werkmodes, een concept dat normaal voorbehouden is voor de zwaardere graafmachines en uniek is op een machine met laag vermogen! Deze midigraver wordt aangedreven door een elektronisch bediende motor. De constructeur heeft het over een 10% lager verbruik, zonder aan prestaties of productiviteit in te boeten.

Een graafmachine op banden in de 14-16 tons klasse

De PW148-11 die als "Europese primeur" op Intermat werd voorgesteld, wordt aangedreven door een Komatsu EU Stage IV motor en voldoet aan de van kracht zijnde emissienormen.

Voor meer veiligheid op de werf is de machine standaard voorzien van het KomVision systeem van Komatsu dat de operator een 360Ā° zicht rondom de graafmachine biedt met behulp van cameraĀ’s opzij en achteraan. Daarnaast is ze eveneens uitgerust met de meest recente versie van het Komtrax 5 telematicasysteem dat het machinepark op optimale wijze beheert en ondersteunt, de machines beschermt tegen foutief gebruik en een maximale efficiĆ«ntie en beschikbaarheid garandeert. De PW148-11 gaat ook vergezeld van het Komatsu CARE onderhoudsprogramma. De operator kan overigens tot zes werkmodes selecteren om de machineprestaties af te stemmen op de uit te voeren opdracht (power, heffen, rotsbreker, economy, power accessoires en economy accessoires). De vrijloopstop (Auto-Idle-Shutdown) laat toe het brandstofverbruik, de gasuitstoot en de operationele kosten te beperken. Het ECSS (Electronically Controlled Suspension System) systeem verzacht van weer de oneffenheden van het terrein en vangt schokken op, met minder materiaalverlies tijdens het transport en minder vermoeidheid voor de operator tot gevolg. Dit systeem verlengt ook de levensuur van de machine. Ā 

Portafill: een mobiele, compacte zeef

Nadat ze eerder al op de TKD in de kijker stond, gunt BIA ons een nieuwe blik op de 5000 CT zeefmachine van 13 ton. De zeefbunker heeft een inhoud van 4 m3, met 2 dekken en 3 uitgangen. De machine is uitgerust met een bandfeeder. Dankzij haar geringe afmetingen - lengte 10.629 mm x breedte 2.273 mm x hoogte 2.566 mm- kan ze makkelijk van de ene werf naar de andere vervoerd worden op een aanhangwagen die 15 ton kan dragen. Eenmaal ter plaatse, is ze snel operationeel (15 minuten). De Portafill 5000 CT wordt aangedreven door een Deutz dieselmotor met een vermogen van 41 kW / 56 pk. Tijdens de Demo Days zal de zeefmachine bevoorraad worden door de Komatsu WA480-8 wiellader.

www.demodays2018.be/nl/
www.biagroup.com


advertenties

advertenties