Innovatieve tijdbesparende oplossing voor nieuw magazijn van Luik Natie Coldstore te Kallo

Gepubliceerd op 08-05-2018 10:25

Wat doe je als je voor de koelinstallatie in je nieuwe magazijn een soort zwembad van een kleine 500 m3 moet laten graven? Je belt Deschacht op en die stellen een alternatief voor: een gigantische buis! Het relaas van een niet alledaags project, waaraan ook Lareco-Bornem meewerkte.  In Frankrijk wordt het regelmatig toegepast, maar in België was het tot nu toe vrij onbekend: grote stalen buizen als reservoir om regenwater op te vangen. Dit voorjaar bracht Deschacht daar verandering in. Op de werf van het nieuwe magazijn van Luik Natie Coldstoreaan de Kruipin te Kallo werd ruim 60 meter buis van 3 meter doormeter geleverd. Managing partner Stefaan Verhelst vertelt.

Een reservoir voor 480.000 liter water

"We zijn gestart met de bouw van een nieuw koelmagazijn voor Luik Natie Coldstore. Dat bedrijf uit onze groep specialiseert zich in de behandeling en opslag van gekoelde en diepgevroren waren. Het nieuwe koelmagazijn wordt 8000 m2 groot en zal zo'n 7000 palletplaatsen bieden. Het is de bedoeling dat we daar per week 200 à 300 containers met bananen gaan behandelen. Voor de koelinstallatie van het nieuwe gebouw - die o.a. de warmte afgeeft aan de omgeving  via de verdamping van water - wilden we regenwater gebruiken, omdat dit een stuk goedkoper is dan leidingwater en ook beter voor het milieu omdat de installatie minder energie zal verbruiken. Er was uitgerekend dat we een buffer van ca 480 m3 of 480.000 liter regenwater nodig hebben. Dat impliceert dat we onder het gebouw een grote kuip in gewapend beton moesten bouwen - een behoorlijke investering en vooral: tijdrovend. Omdat ik wist dat ze bij Deschacht heel beslagen zijn op het gebied van riolering en waterafvoer ging ik bij hen mijn licht opsteken. En toen kwamen ze met die gigantische buizen van Tubao af."

Buizen van drie meter doormeter

"We hebben de gegalvaniseerde stalen buizen van de Franse firma Tubao al een tijd in het gamma, maar dit is de eerste keer dat we ze gebruiken voor dit soort toepassing", vertelt Ronny Van Lierde van de Studiedienst van Deschacht. Concreet hebben wij voorgesteld om drie buizen van 22 meter lang en 3 (drie!) meter doormeter in de lengte in te graven en aan elkaar te bevestigen. Het resultaat zou een tank zijn die ca. 470 m3 water kan bevatten.  

Sneller en goedkoper

Het grote voordeel was de tijdswinst. Dit alternatief zou, inclusief de graaf- en aanvulwerken een dikke week duren - dit tegenover verscheidene weken voor de betonnen put. Bovendien is het prijskaartje ook wat gunstiger. Twee argumenten die de bouwheer over de streep hebben getrokken. We hebben dit dan verdedigd bij de architect, die er meteen voor te vinden was."

"We hadden er nog nooit van gehoord, maar vonden het wel een elegante oplossing", aldus architect Johan Peirelinck van Mertens Architecten. "Op het originele plan hadden we inderdaad een betonnen kuip onder het gebouw getekend. Dat komt neer op het bouwen van een groot zwembad. Toen kwamen de bouwheer en Deschacht met dit idee op de proppen, en dat zagen wij inderdaad zitten, temeer omdat de ruimte hiervoor beschikbaar was. De buis zit nu onder het gebouw en de loskades. Ook de kostprijs is iets gunstiger dan een betonconstructie. Maar de kortere bouwtijd gaf de doorslag."

Klus geklaard op 7 werkdagen

Dat de bouwtijd bij deze oplossing een stuk korter is, beaamt projectleider Marco Donders van aannemingsbedrijf Lareco-Bornem, dat de grondwerken uitvoert. "De bemaling buiten beschouwing gelaten, hebben we deze klus op 7 werkdagen geklaard, waarvan één dag voor de effectieve plaatsing. Vanwege de hoge grondwaterstand ter plaatse zijn we enkele weken vooraf begonnen met de  bemaling. Daarna hebben we zo'n 3000 m3 grond weggegraven zodat we een sleuf kregen van 5 meter diep en 15 meter breed aan de oppervlakte. Ook een werfweg voor de kraan werd aangelegd. Eerste hebben we alles nog eens goed uitgemeten, want de buis moest precies passen tussen de funderingen voor het gebouw die daarna werden aangelegd. Heel veel marge was er niet. Met een telescopische kraan hebben we dan de drie buizen van elk 22 meter lang opgetild en in de sleuf gepositioneerd. Specialisten van Tubao hebben de buizen dan met speciale banden aan elkaar gehecht en langs binnen de voegen opgekit. Het lijkt een beetje op een flexikoppeling, maar dan megagroot. De nodige leidingen voor aan- en afvoer werden aangebracht en ik had ook een inspectieput voorzien, en een lensput, waarin de onderhoudsmensen een pomp kunnen hangen. De buis is ook compleet geventileerd, om de lucht die door het toestromende water wordt opgestuwd te laten ontsnappen. Daarnaast zijn er ook noodoverstorten en een vertraagde afvoer naar de riolering voorzien."

De tank werd meteen met water gevuld om te voorkomen dat de druk van het grondwater hem zou opduwen. "Zo'n tank is natuurlijk veel lichter dan een betonnen constructie", vertelt zaakvoerder Erwin Beeckman van ingenieursbureau Be³Projects, die de technische supervisie over het project had. "Omdat de gronddekking aan de laadkade onvoldoende bleek hebben en de we over de tank een geo-grid gelegd en aan weerskanten mee ingegraven bij het aanvullen van de sleuf. Zo blijft de tank zeker op zijn plaats."

Innovatieve oplossing

Marco Donders blikt tevreden terug op het project. "Het was een première, maar alles is goed verlopen en de samenwerking met de verschillende partijen was prettig. We hadden de producten én de kennis om een technisch en commercieel haalbare oplossing voor te stellen. Bouwheer en architect zijn daar op ingegaan en alle partijen hebben meegewerkt om hiervan een succes te maken. Het bewijst ook eens te meer dat Deschacht een autoriteit is op het gebied van riolering en waterafvoer. Eén die steevast innovatieve oplossingen voor niet alledaagse problemen bedenkt."

Ook de andere betrokken bedrijven reageren positief en geven aan dat ze bij een volgende gelegenheid opnieuw aan de gigantische buizen van Tubao en Deschacht zullen denken.

https://www.wegenbouw.be/bedrijven/759331/deschachthttps://www.wegenbouw.be/bedrijven/319200/lareco-bornem
Een dikke buis voor Deschacht... en toch geslaagd!Een dikke buis voor Deschacht... en toch geslaagd!
bron afbeeldingen: Deschachtbron afbeeldingen: Deschacht