Werken Wilfordkaai in Temse bevoorraad vanop het water

Gepubliceerd op 15-03-2017 10:00

De Wilfordkaai in Temse wordt volledig heraangelegd, maar dit zal niet leiden tot grote verkeersdrukte aan de werf. De 31 vrachtwagens die nodig zouden zijn om de bestratingsproducten aan te leveren, worden vervangen door 1 binnenschip. Dat schip legt heen en terug een reis af van 240 km: een besparing van 7.744 km over de snelweg. "De binnenvaart is een ijzersterk alternatief voor de file", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Het is de eerste keer dat Ebema-Stone&Style afgewerkte prefab producten levert via het water. Vroeger maakte het bedrijf enkel voor het transport van bulk gebruik van de waterweg, maar de binnenvaart biedt steeds meer mogelijkheden, voor steeds meer verschillende goederenstromen. "Ze hebben gewoon eens de berekening gemaakt", zegt minister Weyts. "Wat bleek? Via het water waren er geen 31 vrachtwagens nodig. En er moesten plots veel minder kilometers afgelegd worden. Ik hoop dat dit mooie voorbeeld vele andere bedrijven kan inspireren. Staar je niet blind op de file aan de voordeur, maar kijk ook eens naar de blauwe boulevard van water die openligt aan de achterdeur".

Minder file, minder beschadiging

De binnenvaart is vaak een logische keuze: de bestratingsproducten voor de Wilfordkaai zijn een grote hoeveelheid hoogwaardige eindproducten, producent Ebema-Stone&Style is gelegen aan het Albertkanaal in Zutendaal en de werf in Temse ligt natuurlijk aan de Schelde.  Aannemersbedrijf Ghemko en Ebema-Stone&Style kiezen dan ook overtuigd voor de watersnelweg. De MEGAtegels, goten en boordstenen werden op 13 maart in Zutendaal geladen en op 14 maart bij hoogtij in Temse geleverd per schip. Heen en terug 236 kilometer. "Dit biedt grote voordelen: minder file of vertraging, minder kans op ongevallen en door de stabiele ligging van het schip minder beweging van de vracht en dus minder kans op beschadiging," zegt Jan Panis, afgevaardigd bestuurder van Ebema-Stone&Style.

2.200 tegels, 767 ton

Het bestratingsmateriaal van Ebema-Stone&Style zal straks het gezicht bepalen van de vernieuwde Wilfordkaai. Ebema, producent van de Stone&Style bouwmaterialen, levert 2.200 tegels van 1m² . "In totaal gaat het om 669 ton tegels, 74 ton goten en 24 ton boordstenen, 767 ton in totaal," zegt Romain Van Steerteghem van projectaannemer Ghemko: "Het kostenplaatje van het transport over water is erg interessant. Ik geloof rotsvast dat de binnenvaart nog veel kan betekenen voor de bouwsector. Dit innovatief transport van eindproducten op pallet is een slimme keuze, goed voor mobiliteit en milieu."

De Watersnelweg

Ook voor de nieuwe fusieorganisatie De Vlaamse Waterweg nv, die sinds februari bestaat, is dit transport van Limburg naar Temse een mooi voorbeeld van het gebruik van de watersnelweg. Gedelegeerd bestuurder ir. Chris Danckaerts: "Door van twee waterwegbeheerders naar één te gaan, is er voor alle Vlaamse binnenwateren één aanspreekpunt. Dat vereenvoudigt heel wat zaken voor bedrijven op en naast het water. De komende jaren hebben wij de expliciete ambitie om het aandeel binnenvaart in de transportketen beduidend te vergroten, in het belang van de mobiliteit in Vlaanderen. Met dergelijke voorbeelden willen wij nog meer ondernemingen overtuigen van de voordelen van transport over het water. Hierbij ambiëren we, naast de 3,5 miljoen vrachtwagens die de binnenvaart nu al van de weg houdt, een groei van 2,8 % van de binnenvaart per jaar. Tegen 2030 houden we zo jaarlijks zowat 6 miljoen vrachtwagenritten van de weg."

Aantrekkelijke promenade

De Wilfordkaai in Temse krijgt met dit project een ingrijpende make-over. Van een grijze, weinig aantrekkelijke plek met beperkt zicht op de Schelde evolueert de kade naar een verhoogde promenade langs het water. De volledige Wilfordkaai, van de brug tot de Molens van Temse, wordt heraangelegd met horecaterrassen, groenaccenten en parkeergelegenheid. Binnenkort wandelen inwoners en bezoeker over een esplanade van meer dan 200m² Megategels.

Praktisch

Het schip, De Oorderdam, maakt gebruik van een speciale kraan op het schip om laden en lossen van pallets mogelijk te maken. Het schip kan tot 1700 ton laden. Het laden van het schip gebeurde vrijdag 10 maart van 12u tot 17u en maandag 13 maart 6u tot 10u in Zutendaal. Het lossen van het schip gebeurde vanwege de grote hoogte van de kaai bij hoogtij: dinsdag 14 maart 15u-22u. Wilfordkaai, 9140 Temse. (Gemiddelde kadans laden/lossen: ca. 100 pallets/uur - Reikwijdte kraan: ca. 10m om 2 paletten op te tillen)

Vanwege het zinken van een boot gelegen aan de kaai in Temse in de voormiddag, kon het lossen niet op de voorziene plaats gebeuren, maar 100 meter verderop.

 

www.ebema.bewww.wegenbouw.be/bedrijven/516743/ebema-n-v
Via de Watersnelweg van Limburg naar TemseVia de Watersnelweg van Limburg naar Temse
Lossen materiaal - Temse (Werf Wilfordkaai)Lossen materiaal - Temse (Werf Wilfordkaai)