Wegenbouwers bouwen bruggen

Gepubliceerd op 13-01-2017 09:04

Stadsbader en Aswebo bouwen bruggen, letterlijk deze keer. Eind vorig jaar werden door beide bedrijven en hun partners mooie projecten gerealiseerd. Stadsbader plaatste de tijdelijke brug over de E314 te Heusden-Zolder, en Aswebo realiseerde de 2 beweegbare bruggen over de nieuwe A11 snelweg. Van beide werken kan u een filmpje bekijken, zeker de moeite waard.

Invaren tijdelijke brug Heusden-Zolder

Met project Horizon 2020 willen nv De Scheepvaart en Waterwegen en Zeekanaal nv de binnenvaart als transportmodus versterken. In dat kader moet de bestaande brug van de autosnelweg E314 te Heusden-Zolder opgevijzeld en gerenoveerd worden om in de toekomst binnenvaart met vier lagen containers mogelijk te maken. Om tijdens de werkzaamheden het aantal rijstroken te behouden en het verkeer op de E314 niet te belemmeren, is een tijdelijke noodbrug uit staal voorzien.

Deze zomer werden de brugdelen voor de tijdelijke brug via het kanaal aangeleverd op het montageterrein aan de rand van het Albertkanaal. De stalen boogbrug werd de voorbije maanden vlak naast de betonnen snelwegbrug geassembleerd. OP zondag 4 december zette firma Stadsbader een technisch hoogtepunt van het project in de kijker en dit in het bijzijn van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Ben Weyts. De stalen constructie van 1100 ton werd op speciale voertuigen (kamags) op een ponton gereden, over het Albertkanaal ingevaren en geïnstalleerd voor haar interim dienst.  Eind februari 2017 zou de tijdelijke brug voorzien zijn van een betonnen wegdek en klaar voor ingebruikname. Aansluitend wordt de E314-brug verhoogd en gesaneerd volgens de vereiste normen. Het einde van deze werken is voorzien in 2018; het verplaatsen van de brug naar de definitieve locatie wordt in 2019 beëindigd. Nadien wordt de tijdelijke stalen brug, inclusief haar steunen en aansluitingen, weggenomen en hergebruikt om de bestaande brug van de Westlaan te vervangen.

Bekijk de film: klik hier

 

Beweegbare bruggen A11

In november zijn de twee beweegbare bruggen over het Boudewijnkanaal ingevaren en op hun plaats gezet. De bruggen maken deel uit van de nieuwe A11-snelweg tussen Brugge en Westkapelle en zijn uniek in België. Nooit eerder is er middenin een autosnelweg een brug geplaatst die open en dicht kan.

Het tweede brugdeel van de beweegbare brug op de A11 werd eind november probleemloos geplaatst. Eerder al werd het eerste brugdeel succesvol ingevaren en op zijn plaats gezet. De twee bruggen maken deel uit van de nieuwe snelweg tussen Brugge en Westkapelle die sinds 2014 in aanbouw is. Beide bruggen wegen elk ongeveer 1.000 ton. Ze werden door een reusachtige drijvende kraan opgetild om ze daarna minutieus te laten inpassen in de snelweg. Een huzarenstukje dat bijzonder veel precisie vereist.

De bruggen zijn uniek in België. Nooit eerder is er middenin een autosnelweg een brug geplaatst die open en dicht kan. De bruggen zullen naar verwachting twee keer per dag openen om grote schepen van de haven van Zeebrugge te laten passeren. Het autoverkeer zal dan moeten stoppen voor een rood licht en slagbomen. Variabele signalisatieborden zullen de openstaande brug lang op voorhand aankondigen. Kleinere schepen zullen gewoon onder de brug door kunnen varen. Het openen en sluiten van de bruggen gebeurt vlot in 110 seconden.

De opening van de A11 staat gepland voor het najaar van 2017.

Dit compilatiefilmpje toont de plaatsing van het eerste brugdeel.

www.wegenbouw.be/bedrijven/458810/stadsbaderwww.wegenbouw.be/bedrijven/153788/aswebo-n-v